Kreowanie własnego wizerunku na rynku, czyli marka osobista

Opublikowano: 2020-06-25 13:09:55

Kategorie wpisów: Marketing internetowyMonitorowanie markiSocial media
Kreowanie własnego wizerunku na rynku, czyli marka osobista

Praca nad pozycją marki lub firmy w internecie czy tez na rynku wydaje się być naturalna. Wszyscy zgodnie stwierdzają, że jej promocja jest bardzo ważna. Poświęcają na reklamę wiele czasu oraz energii, gdyż dobra pozycja firmy to wysokie zyski. Często jednak zapomina się o innym, ważnym aspekcie, jakim jest kreowanie marki osobistej. Co to znaczy? Ty, jako osoba odpowiedzialna za firmę lub samodzielnie ją prowadząca, jesteś jej wizytówką. To, jak postrzegają cię kontrahenci oraz konsumenci jest niezwykle ważne.

Czym tak naprawdę jest „marka osobista”?

O tym pojęciu wspomina się zdecydowanie rzadziej niż o marce danej firmy. Tymczasem jest ono niemniej ważne. Marka osobista to dbanie o PR-owy wygląd osoby, odpowiedzialnej za powstanie danego biznesu – czy to dużego zakładu czy mniejszej, jednoosobowej firmy. Jest ona bowiem niejako jej „głową” oraz wizytówką. Budowanie marki osobistej to praca nad tym, w jaki sposób osoba odpowiedzialna komunikuje się z partnerami, jakie składa oferty i czy negocjuje. Również to, co umieszcza w internecie i co sobą reprezentuje składa się na tworzenie marki osobistej.

Wbrew pozorom budowanie marki osobistej nie może być spontaniczne. Powinno być natomiast świadome i zaplanowane. Wówczas możliwe jest uniknięcie większej ilości błędów i wpadek, które przekreślą wizerunek.

No dobrze, ale jak to zrobić?

W zależności od tego, na czym opiera się twoja działalność, taką musisz przyjąć postawę. Jeżeli prowadzisz kancelarię prawniczą lub działasz na rynku finansowym, powinieneś być stanowczy, pewny siebie, oficjalny oraz wykazywać się wysoka kulturą osobistą. Jeżeli natomiast jesteś związany głównie z branżą rozrywkową, dobrze, jeżeli jest otwarty, życzliwy i przebojowy. W obydwu przypadkach, celem jest wywarcie określonego wrażenia na kontrahencie lub konsumencie. Musisz dokładnie określić, jak chcesz być odbierany i dążyć swoim zachowaniem i własną prezentacją do osiągnięcia celu. Wówczas przydaje się plan.

Plan działania, podobnie jak w przypadku budowania marki firmy, to niezbędny element działań. Jeden nieprzemyślany, zbyt spontaniczny ruch może bowiem zrujnować budowany do tej pory obraz. Zaplanuj zatem działania, które podejmiesz, aby osiągnąć cel. Rozplanuj je w czasie i zastanów się, jakie przyniosą konsekwencje. Określ postać, którą chcesz budować oraz jej sposób komunikacji. Pamiętaj jednak, że w budowaniu marki osobistej nie chodzi o aktorskie wręcz udawanie osoby, którą nie jesteś. Jest to jedynie niewielka korekta oraz nakierowanie twoich zachowań i działań na odpowiednie tory.

Jeszcze przed zaplanowaniem kolejnych kroków działania, określ dokładnie swoje podstawowe założenia. Czy będziesz decydował się na płatne współprace barterowe? Czy będziesz udzielał pomocy lub oferował niektóre usługi bezpłatnie? A może taka opcja w ogóle nie wchodzi w grę, gdyż zaszkodziłaby ona twojemu wizerunkowi? Ustal podstawowe zasady i się ich trzymaj. Spójność jest bowiem bardzo ważna, gdyż dodaje wiarygodności w oczach klientów.

Budując markę osobistą, tworzysz ją w kontekście własnego biznesu. Występując w charakterze służbowym jesteś z nią nieodłącznie związany. Wykorzystaj zatem te zależności. Własną osobę możesz promować wśród ludzi „z branży”, jak i wśród swoich klientów. Udzielaj się na różnego rodzaju forach, dyskutuj z ludźmi, pomagaj im, udzielaj rad. Nie promuj się jednak nachalnie. Zawsze pozostawiaj lekki niedosyt. Jest to lepszy sposób reklamy tego, co masz do zaoferowania, niż przesyt informacyjny i bombardowanie potencjalnych klientów komunikatami.

Kontakt

Sterta.pl Jarosław Krawczyk
al. Sybiraków 2
10-257 Olsztyn


+48 500 800 842

Monitoring marki w internecie oraz social mediach. Śledź opinie na temat Twojej firmy i chroń jej wizerunek w mediach społecznościowych. Monitoruj konkurencję oraz zdobywaj nowych Klientów.

Śledź nas w mediach społecznościowych

© 2024 Webu.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone.